img1

Ovaj blog je detaljan osvrt na novu direktivu koja ubrzo stupa na snagu - General Data Protection Regulation, odnosno GDPR.  Pokušati ćemo objasniti važnost nove direktive i koliko je ona uistinu važna za agencije digitalnog marektinga.


4% ukupnog prometa, odnosno do 20 milijuna eura iznositi će kazne za sve tvrtke koje se ne usklade s novom Općom odredbom o zaštiti podataka - GDPR!


Vjerujemo da nema dana, a da barem jednom niste naletili na članak o GDPR-u  :)


 

Razumijemo li uistinu važnost nove Opće uredbe o zaštiti podataka?

 

Za nepunih 15 dana, odnosno 25.5.2018. stiže nam temeljita promjena u zakonodavstvu Europske unije, a koja se odnosi na zakon o privatnosti odnosno General Data Protection Regulation (GDPR) - pravni okvir za dobivanje privole, zaštitu podataka, te prijenos podataka u treće zemlje. Utjecaj GDPR-a osjetiti će sve organizacije i tvrtke koje obrađuju ili pohranjuju osobne podatke građana EU, čak i ako ne posluju isključivo na teritoriju Europske unije. Sve tvrtke koje na bilo koji način prikupljaju podatke građana Europske unije morati će se prilagoditi novonastalim pravilima o zaštiti podataka. S obzirom da su odredbe i propisi poprilično nedorečeni, vjerujemo da će kod usklađivanja s zakonom biti podosta problema.


Što je uopće GDPR?

 

GDPR je opća uredba o zaštiti podataka ili na engleskom General Data Protection Regulation, direktiva koji služi zaštiti osobnih podataka i privatnosti, a koji će se primjenjivati u svih 28 država koje su članice Europske unije. Svi propisi doneseni ovom odredbom biti će ujednačeni, što znači da će se određena tvrtka morati prilagoditi samo jednom skupu propisa. Iako nam se to čini  jednostavan zadatak, s obzirom na zakone u Hrvatskoj, EU je ljestvicu podigla poprilično visoko.


Svakodnevno svjedočimo zloupotrebljavanju osobnih podataka pa nije ni čudo, da je cilj Europske komisije bio korisnicima pružiti veći nadzor nad njihovim podacima. Glavni i najvažniji ciljevi GDPR-a su zaštita osobnih podataka građana Europske Unije, usklađivanje zakona o zaštiti podataka unutar cijele Europe te promjena načina pristupa zaštiti podataka u različitim organizacijama.


Utječe li GDPR na digitalni marketing?


Mnogi se nisu pridržavali pravnog okvira zaštite osobnih podataka i prije nego što će GDPR stupiti na snagu. Svi smo u sferi digitalnog marketinga upoznati s pojmom neželjene pošte odnosno po naški - tzv spamanje. Slali su se newsletteri na temelju e-maila kojeg nam je netko usput rekao na kavi. Da, iako znamo da je taj pristup loš i nezakonit, mnogima je takav način poslovanja u digitalnom marketingu bio normalna praksa.


GDPR je takvoj praksi odlučio stati na kraj i osigurao veliku kontrolu i zaštitu podataka svih građana EU. Način na koji se osobni podaci čuvaju, prikupljaju i obrađuju te na kraju i koriste od velike su važnosti Europskoj uniji jer ona štiti privatnost svake fizičke osobe. Samim tim svakom se građaninu EU omogućuje, odnosno daje pravo odluke što se može koristiti od njegovih osobnih podataka, interesa, povijesti kupnje i sl. Mogu li podaci biti na raspolaganju tvrtkama ili želimo da jednostavno nestanu iz određene baze podataka.


Većinu vremena provodimo na internetu, što poslovno, što privatno i gdje god da kliknemo "netko” će htjeti silom prilika doprijeti do naših osobnih podataka, da bi te iste podatke kasnije koristio u svrhu analitike ili dragog nam remarketinga :)


Jedna od najbitnijh razlika između digitalnog i "tradicionalnog” marketinga je mjerljivost!


 

Postaje li mjerljivost ugrožena?


Ponašanje posjetitelja na web stranici možemo pratiti pomoću mnogih alata, a svi rade na istom principu  - kolačića, odnosno Cookieja. Tvrtke ili oglašivači na taj način prate posjetitelje određene web stranice, skupljaju podatke i pomoću njih Vam plasiraju targetirane oglase.


Hoće li GDPR utjecati na prikaz Cookieja - HOĆE!


25.05.2018.godine klik na " Slažem se” neće više biti dovoljan. Kod prve posjete web stranici posjetitelj će morati kliknuti na check box odnosno kućicu i na taj način svojevoljno dozvoliti web stranici da ga "prati” odnosno da mu cookie "upiše” u preglednik. Hm, i tako za svaki alat posebno. Pretpostavimo da će ovaj način unazaditi sve napredniju analitku posjetitelja, i da će vjerojatno posjećenost određenom webu lagano pasti. Tada na pozornicu nastupa kreativa i što bolji način izrade korisničkog sučelja (UX) koji će omogućiti jednostavnije i bezbolnije surfanje te samu privolu na cookise.


GDPR će vjerojatno najveći utjecaj imati na dragi nam remarketing. Remarketing liste moći će se napraviti isključivo na temelju onih korisnika koji su kliknuli na cookies check box. Bez obzira koja vrsta oglasa je u pitanju, bez pristanka posjetitelja, nećete ih smijeti prikazivati.


Newsletter kampanje će funkcionirati na isti princip kao i kod cookiesa, tvrtke će morati tražiti pristanak primatelja newslettera. Nema pristanka, nema slanja e-mailova s ponudama. E-mail je osobni podatak, te samim time morate dobiti pristanak osobe da joj isiti možete poslati. Nebi bilo na odmet da se držite ovih pravila:

 

  • tražite double opt - in odnosno dvostruku potvrdu ( još jedan dodatni korak potvrde nakon što su vam primatelji newslettera ostavili svoj e-mail)

  • nikada, ali nikada ne kupujte bazu mailova

  • newsletter bazu primatelja prijavite AZOP - u

  • bez obzira gdje se baza nalazi, imajte na umu da svi podaci primatelja newslettara imaju korisničko ime i lozinku

  • ako Vaš web site ima mogućnost da posjetitelji prilože svoj e-mail i preuzmu pdf dokument  - newsletter nesmijete slati - možete, onda kada dobijete privolu


Što je s podacima koji su dobiveni putem društvenih mreža?

 

Načelo cyber securityja i GDPR je - Right to be forgotten počelo, što znači da svi podaci o korisniku moraju biti pobrisani. Jedan od primjera je i ako korisnik facebooka profila odluči izbrisati isti, facebook mora izbrisati sve podatke dotičnog korisnika.


Content marketing - svjetlo na kraju tunela

 

Ako se stavimo u poziciju surfera, nekako očekujemo da sadržaj web stranice koju posjećujemo, bude pisan isključivo za nas. Sadržaj koji će nam pružiti sve ono što želimo saznati. Ako pružimo originalan, relevantan, pravovremen content, kroz slike, video, tekst, infografiku i sl, budite uvjereni, korisnik će to znati prepoznati. I to je jedan od načina da posjetitelji prihvate kolačiće i dozvole nam da im se šalje newsletter. To su korisnici koje želimo, to je  ono što tražimo - leadove. Pozitivno je, što će nam GDPR isfiltrirati kontakte za koje postoji mogućnost da postanu potencijalni leadovi.


Na kraju, nije sve tako sivo :) Ništa se neće drastično promijeniti, a na nama marketingašima je da što bolje iskoristimo novonastale promjene, i u fokus prvenstveno stavimo naše korisnike. Poštujemo ih, pazimo i mazimo i na taj način budite uvjereni imati ćemo lakši pristup traženim osobnim podacima.